Emotionell lön – Eftersom ibland räcker det inte med pengar

En lång tid har man utgått ifrån att pengar är den viktigaste aspekten när det kommer till att välja ett jobb, men det håller på att förändras. Självklart ska man alltid få betalt för arbetet man utför, men det finns andra saker som ett företag kan erbjuda anställda som är mycket viktigare än bara pengar. Detta kallas för emotionell lön.

 

Emotionell lön

Precis som namnet skvallrar om så handlar emotionell lön om att lägga till känslomässiga aspekter till en medarbetares ersättning, såsom produkter eller tjänster som betyder mer för en person än bara pengar.
Om vi utgår ifrån att pengar är i huvudsak det enda sättet som en medarbetare får ersättning på för sitt arbete så har en emotionell lön tre stora fördelar jämfört med en vanlig löneökning:

  • Psykologiskt välmående: När en medarbetare ser att företaget bryr sig om deras personliga behov så känner de sig motiverade och det visar att deras arbete är viktigt, vilket hjälper med att sänka stressnivåer.
  • Omsorg: Att erbjuda flexibla arbetstider eller förmåner såsom kuponger eller rabatter för barnomsorg hjälper medarbetare som är föräldrar att balansera arbetsliv och familjeliv bättre.
  • Möjligheter till självutveckling och förbättring: Arbetsgivare borde hjälpa sina medarbetare att utvecklas som personer och professionellt genom att erbjuda kurser för att utveckla talanger, coaching, lära sig nya färdigheter och språk.

Det finns tillfällen då företag inte har råd att öka sina medarbetares löner, men vill ändå erbjuda en konkurrenskraftig ersättning för att kompensera för deras hårda arbete. Kanske behöver de förbättra ett nytt jobberbjudande för att kunna attrahera de bästa talangerna eller så behöver företaget stärka sitt employer brand (link). Allt detta kan göras genom att erbjuda en emotionell lön.

 

Millennials och skräddarsydd ersättning

En av huvudorsakerna till att företag har börjat med att erbjuda emotionell lön i sina ersättnings policies är att millennials nu är ute på arbetsmarknaden. Denna ambitiösa generation värdesätter möjligheter och erfarenheter mer än bara pengar, och är konstant på jakt efter nya professionella utmaningar. Trots deras unga ålder är de professionella arbetare, ofta med breda erfarenheter både professionellt och privat. De har växt upp i en miljö med extremt många och snabba förändringar och kontraster.

Viktiga siffror att komma ihåg när det gäller millennial medarbetare:

  • År 2020 kommer en tredjedel av alla som jobbar att vara millennials!
  • 92% av millennials uppger att lönen är den viktigaste aspekten när de letar ett jobb, men tätt följt av semesterbestämmelser och arbetskamrater.
  • 66% av millennials skulle byta jobb närsomhelst och kommer troligtvis att göra det inom loppet av 2 år från att de börjar ett nytt jobb.
  • 3 av 4 millennials jobbar heltid just nu, men hälften är öppna för flexibla arbetsscheman i framtiden.

Att attrahera nya talanger är komplicerat, ännu mer om det är för en tech-position. För denna nya generation av arbetare är arbetsplatsen, sociala förmåner och flexibla arbetstider lika viktigt som pengar. Som nämnt ovan, att försöka behålla millennial medarbetare kommer att bli svårt, vilket är varför företag borde fokusera på att erbjuda en bra karriärplan där medarbetare alltid utvecklas, lär sig nya saker och ständigt får nya utmaningar. Självklart med en bra strukturerad plan för befordringar och bonusar.

För de som redan går i tankarna på att säga upp sig är 1000 kr mer i månaden som en piss i Mississippi. Företag erbjuder därför istället förmåner och planer för ersättning, så medarbetare kan ta hand om sina regelbundna utgifter eller spara pengar på samma gång. Arbetsgivare som till exempel erbjuder gym-medlemskap, hjälper till att betala för luncher med hjälp av rabatter på lokala restauranger eller erbjuder rabatterade bio-biljetter kan få en emotionell länk med medarbetare och behålla dem längre.

 

Exempel på emotionell lön:

Flexibla arbetstider och möjlighet att arbeta hemifrån: Att jobba 8 timmar om dagen utan ett strikt tidsschema kan vara mer fördelaktigt än man tidigare trott. Det viktiga är inte att vara på kontoret en viss tid, utan att alla medarbetare gör sitt jobb och håller sig till sina deadlines. Det är framförallt attraktivt för medarbetare med barn eller, till och med, husdjur. De kan be om att arbeta hemifrån en dag då tiden bara inte räcker till. En del människor jobbar faktiskt bättre hemifrån, då de vet att de har full koll på läget både hemma och på sitt arbete.

Utbildningar och befordringar: En medarbetare vill ständigt hålla sig uppdaterad på nyheter och nya teknologier som kommer att hjälpa dem i sitt arbete. Det finns många program och kurser som är gratis eller har väldigt låga kostnader som kan erbjudas av arbetsgivare i form av flexibel ersättning.

Barnomsorg: Vare sig det handlar om millennials eller inte, många människor har eller vill ha barn i framtiden. Det bästa sättet för att hjälpa medarbetare att balansera detta är genom att erbjuda rabatter för lokala dagis eller barnmammor. Detta hjälper dina medarbetare och stödjer lokala företag på samma gång!

Lounge utrymmen: Kontoret är också en viktig aspekt som har en direkt påverkan på arbetsmiljö och relationer. Att ha ett utrymme, rum eller hörn tillägnat endast för lugn och nedkoppling är något som alla kommer vara tacksamma för.

Välgörenhetsarbete: Företaget kan hjälpa medarbetare som är intresserade i att komma igång med välgörenhetsarbete. Bli involverade i lokala organisationer eller i hjärtefrågor för medarbetare, detta kommer få era medarbetare att må bättre genom att göra något viktigt och samtidigt är det väldigt bra reklam för ert företag. Att betala anmälan för de medarbetare som vill medverka och arrangera hejarklack för resten kan bli en heldag av team-bonding! Kolla upp vilka välgörenhets-evenemang som hålls i er region, till exempel in ‘Rosa Bandet-loppet’ till förmån för bröstcancerforskning (29 September, Stockholm).

Flexibel ersättning: Kallas även för skräddarsydd ersättning och tillåter medarbetare att välja bland tjänster som erbjuds av företaget. Vanligtvis resulterar dessa tjänster i att medarbetare kan spara mer i slutet av månaden då deras regelbundna utgifter reduceras med hjälp av företaget.

Sociala förmåner: Friskvård, restaurang-kuponger, bio-biljetter eller kollektivtrafik som betalas av företaget är det bästa sätten för att främja och visa uppskattning för medarbetarnas arbete och behålla talanger.

 

Men framförallt, hör efter med era medarbetare vilka förmåner de skulle uppskatta mest!

 

Behöver du hjälp med era Human Resources processer och uppgifter? Skapa ett konto på Factorial och få tillgång till alla funktioner direkt i din webbläsare!

This post is also available in: English US Español English UK

Leave a Comment